Основними
технічними документами для електромонтера є креслення і електричні схеми.
Креслення включає розміри, форму, матеріал і склад електроустановки. По ньому
не завжди можна зрозуміти зв'язок між елементами. У ній допомагає розібратися
електрична схема.Щоб читати електричну схему, необхідно добре знати і пам'ятати
найбільш поширені умовні позначення контактів, теплових реле, двигунів,
магнітних пускачів.
Найпоширеніший
тип електричних схем - принципові електричні схеми. В принциповій схемі кожен
апарат ( наприклад магнітний пускач) показує розділеним на складові елементи
(котушку, головні контакти, блок-контакти), а елементи ставлять в ті ланцюги,
де вони діють. І знову червоною стрічкою проходить твердження – без знань
попередніх тем неможливе вивчення наступної! Тобто умовні позначення на схемі
можна зрозуміти, коли знаешь будову апарата. Електричні ланцюги за призначенням
поділяють на силові, та керуючи. У силовий ланцюг входять обмотки електродвигунів
та електроапарати (вимикачі, контакти контакторів, котушки теплових реле),
включені послідовно з обмотками електродвигунів; в ланцюг управління котушки магнітного пускача і реле,
контакти реле і блокконтакти магнітного пускача, кнопки. Комутуючі пристрої
(вимикачі, кнопки, контакти контакторів, реле і т.п.) зображують на схемі в
вимкненому положені, тобто,за відсутності струму в усіх ланцюгах схеми і
зовнішніх сил, що впливають на рухомі частини контактів. Контакти, розімкнуті в
вімкненому положені апарату, називаються замикаючими; контакти, замкнуті в
відключеному положенні апарата, - розмикаючими. Принципова електрична схема є
основною схемою, що використовується для вивчення принципу роботи всієї
установки, а також під час її налагодження, регулювання, контролі та
ремонті.Тому кожен електромонтер повинен уміти читати електричні принципові
схеми! Зараз ми з вами це зробимо разом!Вони дають чітке розуміння про роботу
установки, так як на таких схемах показують всі електричні ланцюги. На схемах
електричних принципових умовними позначеннями зображуються всі електричні
елементи, апарати і пристрої з урахуванням реальної послідовності їх роботи.
Розглянемо з вами схему вмикання нереверсивного магнітного пускача.
Схема складається:
-
QF - автоматичний вимикач
–
KM1 - магнітний пускач –
P - теплове реле –
M - асинхронний двигун з
короткозамкненим ротором
-ПР - запобіжник - кнопки
управління (С-стоп, Пуск).
Три фази живлячої напруги
подаються на клеми асинхронного двигуна з короткозамкненим ротором через:
- 3-х полюсний
автоматичний вимикач;
- силові контакти магнітного пускача КМ1;
- теплове реле Р.
Кнопковий
пост містить 2 кнопки:( доповнення учнів з будови кнопкового поста ) 1)
нормально – розімкнена кнопка ПУСК; 2) нормально-замкнена – СТОП.
Нормально-розімкнутий
допоміжний контакт пускача КМ підключений паралельно кнопці ПУСК. Для захисту
електродвигуна від перевантажень використовується теплове реле Р, яке
встановлюється в розрив живлення фаз. Допоміжний нормально-замкнутий контакт
теплового реле Р включений в ланцюг обмотки магнітного пускача. У силовий ланцюг послідовно підключений
автоматичний вимикач, в кожну фазу ввімкнені робочі контакти магнітного пускача
КМ1, а в фази А і С підключені нагрівальні елементи теплового реле Р. В ланцюг
управління входить послідовно з’єднанні кнопки « Стоп» і « Пуск», котушка
магнітного пускача,замкнутий контакт теплового реле. Розглянемо роботу схеми в
динаміці. Вмикаємо живлення QF – автоматичним вимикачем, натискаємо кнопку
«Пуск», своїм нормально розімкненим контактом подає напругу на котушку КМ1 –
магнітного пускача . КМ1 – магнітний пускач спрацьовує, ланцюг живлення обмотки
магнітного пускача замикається, якір котушки притягується ( учні доповнюють
майстра, згадуючи будову магнітного пускача), замикаючи силові контакти КМ1 і
подаючи три фази живлення на обмотки двигуна. Для того щоб не утримувати кнопку
«Пуск», щоб двигун працював, потрібно її зашунтувати, нормально розімкненим
блок- контактом КМ1 – магнітного пускача. При спрацьовуванні пускача блок- контакт
замикається і можна відпустити кнопку «Пуск» струм буде проходити через блок-
контакт на КМ1 – котушку. Відключаємо двигун, натискаємо кнопу «С – стоп»,
нормально замкнутий контакт розмикається і припиняється подача напруги до КМ1 –
котушці, сердечник пускача під дією пружин повертається у 35 вихідне положення,
відповідно контакти повертаються в нормальний стан, відключаючи двигун. При
спрацьовуванні теплового реле - «Р», розмикається нормально замкнутий контакт
«Р». Захист від перевантаження Припустимо, що двигун запущено. Якщо з якихось
причин струм навантаження двигуна збільшиться, біметалеві пластини теплового
реле Р під дією підвищеного струму почнуть згинатися( учні доповнюють майстра
по будові теплового реле ), і приведуть в дію механізм розчеплювача. Він
розімкне допоміжний контакт Р в ланцюзі обмотки магнітного пускача. Ланцюг
обмотки пускача розімкнеться, силові і допоміжний контакти пускача повернуться
в вихідний розімкнутий стан, двигун зупиниться. Таким чином, ми з вами разом
прочитали принципову не реверсивну схему магнітного пускача з котушкою 380 В.
Домашнє завдання : пройдіть тести №1-6 за посиланням: https://onedrive.live.com/survey?resid=794B86452F4C7530!146&authkey=!AMbp3Y0OBdKIKn8
Немає коментарів:
Дописати коментар