середу, 25 березня 2020 р.

Що таке принципова електрична схема?


Основними технічними документами для електромонтера є креслення і електричні схеми. Креслення включає розміри, форму, матеріал і склад електроустановки. По ньому не завжди можна зрозуміти зв'язок між елементами. У ній допомагає розібратися електрична схема.Щоб читати електричну схему, необхідно добре знати і пам'ятати найбільш поширені умовні позначення контактів, теплових реле, двигунів, магнітних пускачів.


Найпоширеніший тип електричних схем - принципові електричні схеми. В принциповій схемі кожен апарат ( наприклад магнітний пускач) показує розділеним на складові елементи (котушку, головні контакти, блок-контакти), а елементи ставлять в ті ланцюги, де вони діють. І знову червоною стрічкою проходить твердження – без знань попередніх тем неможливе вивчення наступної! Тобто умовні позначення на схемі можна зрозуміти, коли знаешь будову апарата. Електричні ланцюги за призначенням поділяють на силові, та керуючи. У силовий ланцюг входять обмотки електродвигунів та електроапарати (вимикачі, контакти контакторів, котушки теплових реле), включені послідовно з обмотками електродвигунів; в ланцюг управління котушки магнітного пускача і реле, контакти реле і блокконтакти магнітного пускача, кнопки. Комутуючі пристрої (вимикачі, кнопки, контакти контакторів, реле і т.п.) зображують на схемі в вимкненому положені, тобто,за відсутності струму в усіх ланцюгах схеми і зовнішніх сил, що впливають на рухомі частини контактів. Контакти, розімкнуті в вімкненому положені апарату, називаються замикаючими; контакти, замкнуті в відключеному положенні апарата, - розмикаючими. Принципова електрична схема є основною схемою, що використовується для вивчення принципу роботи всієї установки, а також під час її налагодження, регулювання, контролі та ремонті.Тому кожен електромонтер повинен уміти читати електричні принципові схеми! Зараз ми з вами це зробимо разом!Вони дають чітке розуміння про роботу установки, так як на таких схемах показують всі електричні ланцюги. На схемах електричних принципових умовними позначеннями зображуються всі електричні елементи, апарати і пристрої з урахуванням реальної послідовності їх роботи. Розглянемо з вами схему вмикання нереверсивного магнітного пускача.


Схема складається: -
QF - автоматичний вимикач –
KM1 - магнітний пускач –
P - теплове реле –
M - асинхронний двигун з короткозамкненим ротором
-ПР - запобіжник - кнопки управління (С-стоп, Пуск).
Три фази живлячої напруги подаються на клеми асинхронного двигуна з короткозамкненим ротором через:
- 3-х полюсний автоматичний вимикач;
 - силові контакти магнітного пускача КМ1;
- теплове реле Р.
Кнопковий пост містить 2 кнопки:( доповнення учнів з будови кнопкового поста ) 1) нормально – розімкнена кнопка ПУСК; 2) нормально-замкнена – СТОП.

Нормально-розімкнутий допоміжний контакт пускача КМ підключений паралельно кнопці ПУСК. Для захисту електродвигуна від перевантажень використовується теплове реле Р, яке встановлюється в розрив живлення фаз. Допоміжний нормально-замкнутий контакт теплового реле Р включений в ланцюг обмотки магнітного пускача.  У силовий ланцюг послідовно підключений автоматичний вимикач, в кожну фазу ввімкнені робочі контакти магнітного пускача КМ1, а в фази А і С підключені нагрівальні елементи теплового реле Р. В ланцюг управління входить послідовно з’єднанні кнопки « Стоп» і « Пуск», котушка магнітного пускача,замкнутий контакт теплового реле. Розглянемо роботу схеми в динаміці. Вмикаємо живлення QF – автоматичним вимикачем, натискаємо кнопку «Пуск», своїм нормально розімкненим контактом подає напругу на котушку КМ1 – магнітного пускача . КМ1 – магнітний пускач спрацьовує, ланцюг живлення обмотки магнітного пускача замикається, якір котушки притягується ( учні доповнюють майстра, згадуючи будову магнітного пускача), замикаючи силові контакти КМ1 і подаючи три фази живлення на обмотки двигуна. Для того щоб не утримувати кнопку «Пуск», щоб двигун працював, потрібно її зашунтувати, нормально розімкненим блок- контактом КМ1 – магнітного пускача. При спрацьовуванні пускача блок- контакт замикається і можна відпустити кнопку «Пуск» струм буде проходити через блок- контакт на КМ1 – котушку. Відключаємо двигун, натискаємо кнопу «С – стоп», нормально замкнутий контакт розмикається і припиняється подача напруги до КМ1 – котушці, сердечник пускача під дією пружин повертається у 35 вихідне положення, відповідно контакти повертаються в нормальний стан, відключаючи двигун. При спрацьовуванні теплового реле - «Р», розмикається нормально замкнутий контакт «Р». Захист від перевантаження Припустимо, що двигун запущено. Якщо з якихось причин струм навантаження двигуна збільшиться, біметалеві пластини теплового реле Р під дією підвищеного струму почнуть згинатися( учні доповнюють майстра по будові теплового реле ), і приведуть в дію механізм розчеплювача. Він розімкне допоміжний контакт Р в ланцюзі обмотки магнітного пускача. Ланцюг обмотки пускача розімкнеться, силові і допоміжний контакти пускача повернуться в вихідний розімкнутий стан, двигун зупиниться. Таким чином, ми з вами разом прочитали принципову не реверсивну схему магнітного пускача з котушкою 380 В. 


Домашнє завдання : пройдіть тести №1-6 за посиланням: https://onedrive.live.com/survey?resid=794B86452F4C7530!146&authkey=!AMbp3Y0OBdKIKn8

Немає коментарів:

Дописати коментар